30 januari 2018

Ouderavond over KIVA

Op dinsdag 30 januari organiseren we op de PPS in Haren een ouderavond over KiVa voor ouders van beide scholen.De Peter Petersenschool en Jenaplanschool ‘t Vlot willen graag veilige en prettige scholen zijn voor alle kinderen.
Waar kinderen met plezier naar toe gaan, waar ze veel leren en lekker kunnen spelen. Helaas gebeuren er in een groep soms minder leuke dingen. Een van die onplezierige dingen kan zijn dat je kind regelmatig gepest wordt, of dat je kind meemaakt dat er gepest wordt in de klas, of misschien pest je kind af en toe wel eens een ander kind.

Als jenaplanscholen besteden we veel aandacht aan het samen leven en leren op onze scholen. Ons pedagogisch
klimaat wordt dan ook door alle geledingen (ouders, kinderen, teams en inspectie) hoog gewaardeerd.
Desondanks beseffen we ons dat een goede sfeer op school onderhoud behoeft.
Op ‘t Vlot zijn we daarom al een tweetal jaar KIVA-school. Daarvoor hebben we als testschool meegedaan met
een landelijke pilot.
Op de Peter Petersenschool zijn we dit schooljaar begonnen met het KiVa-programma. Dit is een methode om de
school nog veiliger te maken. De leerkrachten zijn inmiddels getraind en we zijn er op school al mee aan de slag
gegaan.

scholen. De volgende vragen komen tijdens deze informatieve avond aan bod:
? Wat kan ik, als ouder, doen als ik merk dat mijn kind (digitaal) gepest wordt?
? Wat kan ik doen als mijn kind thuiskomt met verhalen over pesten in de klas?
? Wat kan ik doen als ik merk dat mijn kind wel eens een ander kind pest.
? Hoe open ik het gesprek naar mijn kind, of leerkracht, over dit gevoelige onderwerp.

De avond zal drs F.D.M. (Freek) Velthausz?, als jarenlang deskundige op het gebied van
sociaal-emotionele vorming, een spreekbeurt houden. We hopen dat jullie aanwezig
kunnen zijn, want een ding staat voorop: willen we een fijne school zijn voor alle
kinderen, dan moeten leerkrachten en ouders dit in samenwerking met elkaar doen.
Dat is goed voor onze kinderen, en daar doen we het tenslotte voor!