24 september 2020

Kinderboekenweek: PPS flitst naar vroeger

Haren Flits! En toen? Je staat op de foto als iemand uit een andere tijd. Dat is pijlsnel verteld wat er op de Peter Petersenschool gaat gebeuren tijdens de Kinderboekenweek dat het thema ‘en toen?’ heeft meegekregen.

Elke stamgroep gaat aan de slag met een tijdvak uit de geschiedenis.

Preview foto

Over die periode worden verhalen verteld en geschreven. Kinderen gaan zich verdiepen hoe het was om in een bepaalde tijd te leven. Om de foto’s zo goed mogelijk te laten lijken worden bijvoorbeeld vuistbijlen gemaakt, Romeinse helmen geknutseld en kleding verzameld. Ter inspiratie is een drietal leerlingen al geportretteerd. In de school hangen posters van een hunebedbouwer, het melkmeisje van Vermeer en Charlie Chaplin. Maar wie beter kijkt zal er wellicht een klasgenoot in herkennen.

Maar dat is uiteraard niet alles. Een paar kinderen is samen met hun ouders bezig geweest om zogenaamde histoclips te filmen. Idee erachter is dat geschiedenis niet alleen iets van gisteren is. Het is ook nu, en in je eigen omgeving als je er maar oog voor hebt. Zo is er bijvoorbeeld een histoclip gemaakt over de Emdaborg. Maar ook over de tramhuisjes aan de Rijksstraatweg. En uiteraard over het Hunebed in Noordlaren. Want ook daar wonen leerlingen van de school.