In 1978 heeft een groepje ouders het plan opgevat om in Haren een school voor basisonderwijs op te richten. Op deze school zou de sociale ontwikkeling van de kinderen een belangrijk aspect van het dagelijks onderwijs zijn en het onderwijs moet
zijn aangepast aan de ontwikkeling van het kind, kindgericht onderwijs. De ideeën van het Jenaplan spraken deze ouders het meeste aan. Zo startte in augustus 1980 een basisschool gebaseerd op de gedachten van de grondlegger van de jenaplanscholen, Peter Petersen. De school werd destijds vernoemd naar de grondlegger van het Jenaplanonderwijs, "Peter Petersenschool". In 1996 is de school gefuseerd met een andere Jenaplan school, 't Vlot, in Hoogezand. Deze fusie is aangegaan op basis van de landelijke ontwikkelingen en om zo samen sterker te staan. De Vereniging Jenaplan Onderwijs Noord werd opgericht met als hoofdvestiging 't Vlot in Hoogezand en als nevenvestiging de toenmalige Peter Petersenschool in Haren. Het ministerie ziet de beide scholen als één school, met één administratienummer, één bestuur, één directie, één medezeggenschapsraad en één team.
De jenaplanschool 't Wilde Woud, zoals de school nu heet, is een algemeen bijzondere school. Dit betekent niet dat we een neutrale school zijn. Binnen onze school is er ruimte voor verschillende levensfilosofieën. Er is geen sprake van een gemeenschappelijk beleden levens- of
geloofsovertuiging als kader voor ons handelen.
Het oude schoolgebouw is sinds 1997 in gebruik. Het gebouw bestond uit acht
lokalen. Naast de lokalen waren er in de gangen plekken gemaakt waar kinderen konden spelen en werken. Zo was er een speel-leerplein, een ontdekhoek, een drukhoek, een bouwhoek en een keuken waar dagelijks door kinderen kon worden gekookt.
Daarnaast had de school nog vier lokalen en een gymzaal in gebruik in de voormalige
Visio-school die tegenover de school stond. Die locatie werd 'De Overkant' genaamd en bood huisvesting aan verschillende stamgroepen en medewerkers.
In schooljaar 2023-2024 ging de school grondig verbouwen, zodat beide gebouwen fysiek met elkaar verbonden werden en zo weer een gemeenschappelijk schoolgebouw werd gevormd.
De school beschikt nu over ruime leerpleinen, een kunstkuil, frisse lokalen en zeer ruime, groene speel- en ontdekpleinen met een panna kooi, natuurlijk doolhof, speelbult, grondwaterpomp.