Een dag op 't Wilde Woud...

Samen met Peter hebben kinderen van 't Wilde Woud  en 't Vlot een dag beschreven zoals zij die ervaren bij ons op school. Uiteraard ziet niet elke schooldag er zo uit, maar hun verhaal schetst wel een breed beeld van het onderwijs op onze school. En wat vooral kinderen belangrijk en fijn vinden op 't Wilde Woud en 't Vlot!

"Mijn dag op 't Wilde Woud"

 

Ik ga graag naar school. We hebben een mooie nieuwe school. Op de weekplanning staat dat ik aan de beurt ben met de ik-kring tijdens de dagopening. Leuk, zo’n kring. Het  is fijn om van alles over jezelf en je familie te mogen vertellen. Meestal willen de kinderen dan nóg meer weten en vragen je de oren van het hoofd. Tips en tops is daarna ook altijd fijn, want we geven veel complimenten en we leren van elkaar. Op school kennen we elkaar allemaal beter dan alleen als klasgenoot, gewoon ook als mens met alle mooie en minder mooie kanten. Juist omdat we elkaar goed kennen, wordt er bij ons op school niet gepest. Klein of groot, dik of dun, wit of bruin, je bent goed zoals je bent. Er is wel eens ruzie of een probleem maar dat lossen we altijd samen op en dat geeft een goed en veilig gevoel.

 

Vandaag gaan we met rekenen weer wat nieuws leren. Het staat al op het planbord...ik ben benieuwd. Er zijn een paar kinderen die het soms al kunnen. Die krijgen dan een opdracht met een nieuwe uitdaging. Goed, er zijn ook kinderen die het niet zo snel doorhebben. Gelukkig maakt juf dan tijd voor ze vrij en legt ze het rustig nog een paar keer uit tijdens de blokperiode. Ik plan mijn rekenwerk direct na de instructiekring. Dan houd ik mooi tijd over voor mijn studie over trekvogels.

 

Ik heb ook al zin in de pauze. In de ontdektuin zijn veel vruchten rijp en de spinnetjes maken enorme webben. Ik neem een vergrootglas mee, want ik ga met mijn vriendjes bestuderen hoe zo’n web er uit ziet. Voor taal maak ik deze week een paar Elfjes over de herfst. Daar wil ik met zilverstift een spinnenweb als versiering bij maken. Een jongen uit mijn tafelgroepje wil me wel helpen om de spin er in te tekenen, want daar is hij echt goed in. Op onze school leer je elkaar helpen en werken we veel samen. Er is ook ruimte om samen te voetballen of te spelen. Niemand wordt buitengesloten.

 

Vandaag hebben we ook een spellingsles. Elke week doen we een crea-les met spelling. Vorige week hebben we ei-woorden op een kippenei geschreven en ik had een enorme ijsco met vier smaken bolletjes getekend voor de ij-woorden. Voor vandaag staan woorden met s en f die veranderen in z of v op het programma. Juf heeft bij het lesdoel een muis een een duif getekend. Ik denk dat ik het al een beetje snap…...

 

Vanmiddag komen twee ouders helpen. De hele school werkt over de seizoenen. Onze groep werkt over de herfst. We maken een maquette van een bos. We maken ook studies over winterslaap, trekvogels en bomen. We zoeken informatie op het internet en we hebben een hele plank vol boeken. De andere groepen werken over een ander seizoen. Over twee weken presenteren alle groepen hun seizoen aan de hele school. Deze keer wordt het een tentoonstelling op het leerplein. Naast de maquette laten we ook een Powerpoint met muziek van Vivaldi zien en onze studieverslagen. De ouders mogen natuurlijk ook komen kijken. De tekst opdracht is deze week trouwens ook in het thema; voor ons herfstgedichten. Ik maak dus Elfjes maar er worden ook andere gedichten geschreven. De muziekmeester heeft bij elk seizoen mooie liedjes gezocht om ons aan te leren. Een paar kinderen gaan met de kookouder naar het bos om eetbare paddenstoelen te zoeken. Wat zullen ze daar van maken? Na het project krijgen we een dichtbundel met afdrukken van de verschillende gedichten, mooie foto’s en de liedjes mee naar huis.

 

Vanmiddag hebben we na de groepstaken natuurlijk ook de eindkring. Eerst doen we altijd terugblik. Wat ging goed en wat kan beter? Daarna is vandaag de klassenvergadering. Dat is leuk, want dan kun je van alles bespreken over de groep en over de school. Ik ben nu de secretaris en moet in de groepsmap bijhouden wat we bespreken en besluiten. Soms gaat een onderwerp zelfs door naar de kinderraad. Dan gaat de hele school er over vergaderen. Laatst heeft de kinderraad voor ons allemaal een nieuw klimrek bij elkaar vergaderd. De ouderraad of feestcommissie, net als veel ouders nauw betrokken bij de school, had gelukkig nog wat centjes over. 

 

Volgende week is er weer een weeksluiting. Ik wou dat onze groep weer aan de beurt was. Het is zo gaaf om samen alles te bedenken, voor te bereiden, mooi te maken en in te oefenen. Als kleuter vond ik het best spannend om op het podium te staan. Nu vind ik het eigenlijk al heel gewoon om op te treden of te presenteren voor alle kinderen en een tribune vol ouders. Het is trouwens ook altijd leuk om te zien hoe ándere groepen presenteren wat ze hebben geleerd en meegemaakt. 

 

Over een poos is het weer Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst. Dat is altijd een gezellige tijd, waarin het voelt dat we met de hele school echt samen zijn. We spreken samen, spelen samen, werken samen en vieren samen. We hebben dan ook weer workshops en ateliers. Eigenlijk ben ik best wel blij dat ik op deze school zit, want het is een fijne school, waar ik gewoon mezelf mag zijn en waar het leven en leren leuk is.